Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

🌊 Αν κάτι μας τσιμπήσει… 🦀


Αφιέρωμα για την αντιμετώπιση τσιμπήματος στην παραλία 

Εισαγωγή

Στην παραλία και στη θάλασσα μοιραζόμαστε τον χώρο με μικρούς θαλασσινούς και ακτινούς συγκάτοικους:

🦀 Καβουράκια
Κρύβονται στις πέτρες και μπορεί να μας τσιμπήσουν με τις δαγκάνες τους.

Αχινοί
Μένουν ακίνητοι πάνω σε βράχια ή άμμο και τα αγκάθια τους σπάνε μέσα στο δέρμα.

🌸 Μέδουσες 
Αφήνουν στο δέρμα μας κάψιμο ή κοκκινίλα αν ακουμπήσουμε τα πλοκάμια τους.

🐝 Μέλισσες
Τις προσελκύουν τα γλυκά και τα φρούτα.

🐝 Σφήκες
Τις ενοχλούν οι απότομες κινήσεις και το φαγητό στην παραλία.

Δράκαινα
Ένα ψάρι που θάβεται στην άμμο και κρύβει δηλητηριώδη αγκάθια στα ρηχά.

Τι κάνουμε πρώτα απ’ όλα;
✅ Μένουμε ψύχραιμοι.
✅ Λέμε δυνατά: «Με τσίμπησε κάτι, βοήθεια!»
✅ Ζητάμε βοήθεια από έναν ενήλικα, τον ναυαγοσώστη ή πηγαίνουμε στο φαρμακείο αν το τσίμπημα είναι σοβαρό ή πονάει πολύ.

📖 «Η παρέα και τα έξι τσιμπήματα»

Στην ίδια παραλία έπαιζαν έξι φίλοι:
ο Νικόλας, η Άννα, ο Γιάννης, η Σοφία, η Μαρία και ο Πέτρος.
Έτρεχαν στην άμμο, μάζευαν κοχύλια, γέλαγαν δυνατά, έκαναν βουτιές…
Όμως, γύρω τους ζούσαν κι έξι μικρά πλάσματα που ήθελαν προσοχή.

🩹 Πρώτο τσίμπημα

Ο Νικόλας, ψάχνοντας για βότσαλα, έβαλε το χέρι του ανάμεσα στις πέτρες…
Τσικ! ένιωσε κάτι να τον πιάνει δυνατά.
«Άουτς!» φώναξε ο Νικόλας.
👉 Τι πιστεύεις ότι τον τσίμπησε;
👉 Πήγαινε στη Δραστηριότητα 1 για να δεις τι είναι και τι πρέπει να κάνει ο Νικόλας. 

Δραστηριότητα 1:
✏️ Τον Νικόλα τον τσίμπησε ένα καβουράκι.
Ζωγράφισέ τον να πλένει με καθαρό νερό ή  ορό το σημείο και να του βάζει πάγο για να του δείξεις τι πρέπει να κάνει.


🩹 Δεύτερο τσίμπημα

Η Σοφία κολυμπούσε χαλαρά κοντά στα βράχια και ξαφνικά τσούπ! κάτι μυτερό ένιωσε κάτω από το πόδι της…
«Άουτς!» τράβηξε αμέσως το πόδι της.
👉 Τι νομίζεις ότι την τρύπησε;
👉 Πήγαινε στη Δραστηριότητα 2 για να δεις τι είναι και τι πρέπει να κάνει η Σοφία. 

Δραστηριότητα 2:
✏️ Τη Σοφία την τρύπησε ένας αχινός.
Ζωγράφισέ την να κρατά το πόδι της ακίνητο, να το βάζει σε καθαρό νερό με λίγο ξύδι ή λάδι και να ζητά βοήθεια.


🩹 Τρίτο τσίμπημα

Η Άννα περπατούσε στα ρηχά, εκεί που ανακατεύεται άμμος και νερό…
Κάτω από τα πόδια της κρυβόταν κάτι ακίνητο με δηλητηριώδη αγκάθια
«Άουτς!» φώναξε απότομα και σταμάτησε αμέσως.
👉 Τι πιστεύεις ότι την τσίμπησε;
👉 Πήγαινε στη Δραστηριότητα 3 για να δεις τι είναι και τι πρέπει να κάνει η Άννα.

Δραστηριότητα 3:
✏️ Την Άννα την τσίμπησε μια δράκαινα (ψάρι με δηλητηριώδη αγκάθια).
Ζωγράφισέ την:
– να κάθεται κάτω και να μην πατάει το πόδι της,
– να της βάζουν πάγο για να περιορίσουν τον πόνο,
– και να τη μεταφέρουν αμέσως σε γιατρό ή στο κοντινότερο κέντρο υγείας ή φαρμακείο για άμεση αφαίρεση του δηλητηρίου.


🩹 Τέταρτο τσίμπημα

Ο Γιάννης έπαιζε με το κύμα, όταν ξαφνικά ένιωσε ένα τσούξιμο στο πόδι του…
«Άουτς!» είπε ξαφνιασμένος.
👉 Τι πιστεύεις ότι τον άγγιξε;
👉 Πήγαινε στη Δραστηριότητα 4 για να δεις τι είναι και τι πρέπει να κάνει ο Γιάννης.

Δραστηριότητα 4:
✏️ Τον Γιάννη τον άγγιξε μια μέδουσα.
Ζωγράφισέ τον:
– να βγάζει πλοκάμια με γάντια ή πλαστική κάρτα,
– να ξεπλένει με άφθονο θαλασσινό νερό,
– να βάζει ζεστό (όχι καυτό) νερό ή πάγο για ανακούφιση,
– να απλώνει κρέμα κορτιζόνης,
– και να ζητά βοήθεια αν δει σοβαρή αντίδραση από γιατρό ή φαρμακείο. 

Ξέρεις;
Οι μέδουσες μπορεί να έχουν διάφορα χρώματα:
💙 διάφανες ή λευκές,
💜 μωβ,
🌸 ροζ ή απαλές,
🟡 κάποιες φορές με χρυσαφένιες αποχρώσεις.


🩹 Πέμπτο τσίμπημα

Η Μαρία έτρωγε ένα ροδάκινο στην πετσέτα της, όταν ένιωσε ξαφνικά ένα τσίμπημα στο δάχτυλο…
«Άουτς!» είπε και τίναξε το χέρι της.
👉 Τι πιστεύεις ότι την τσίμπησε;
👉 Πήγαινε στη Δραστηριότητα 5 για να δεις τι είναι και τι πρέπει να κάνει η Μαρία.

Δραστηριότητα 5:
✏️ Τη Μαρία την τσίμπησε μια μέλισσα.
Ζωγράφισέ την να βγάζει προσεκτικά το κεντρί, να πλένει το σημείο  με άφθονο καθαρό νερό και να βάζει μαγειρική σόδα ή αμμωνία φαρμακείου. 

 Η Μέλισσα: έχει οξύ. Για να το εξουδετερώσουμε βάζουμε το αντίθετό του. δηλαδή βάση όπως π.χ. μαγειρική σόδα σε λίγο νερό ή αμμωνία φαρμακείου.


🩹 Έκτο τσίμπημα

Ο Πέτρος έπαιζε με τον χυμό του όταν ένιωσε ξαφνικά κάψιμο στο μπράτσο του…
«Άουτς!» είπε ξαφνιασμένος.
👉 Τι πιστεύεις ότι τον τσίμπησε;
👉 Πήγαινε στη Δραστηριότητα 6 για να δεις τι είναι και τι πρέπει να κάνει ο Πέτρος.

Δραστηριότητα 6:
✏️ Τον Πέτρο τον τσίμπησε μια σφήκα.
Ζωγράφισέ τον να πλένει το σημείο και να βάζει ξίδι ή λεμόνι για να το ανακουφίσει.

Η Σφήκα έχει αλκαλικό δηλητήριο, δηλαδή βάση. Άρα για να το εξουδετερώσουμε βάζουμε κάτι όξινο, π.χ. ξίδι ή λεμόνι. 


🎲 Παιχνίδι κλεισίματος: «Ποιος σώζει ποιον;»

Υλικά:
– Οι κάρτες που φτιάξατε με τα πλάσματα και τις οδηγίες φροντίδας.
(🦀 Καβουράκι, ⭐ Αχινός, 🌸 Μέδουσα, 💜 Τσούχτρα, 🐝 Μέλισσα, 🐝 Σφήκα, ⚡ Δράκαινα)

Πώς παίζεται:

  1. Ανακατεύετε τις κάρτες και τις τοποθετείτε σε ένα σωρό, ανάποδα.

  2. Ένας από την ομάδα τραβάει μια κάρτα, χωρίς να τη δείξει στους άλλους.

  3. Οι υπόλοιποι του κάνουν ερωτήσεις ή εκείνος δίνει μικρές περιγραφές (χωρίς να πει το όνομα του πλάσματος).
    π.χ. «Με τσιμπάνε αν βάλω το χέρι μου στις πέτρες», ή «Έχω πλοκάμια που αφήνουν κάψιμο στο δέρμα».

  4. Όποιος βρει πρώτο ποιο πλάσμα είναι, κερδίζει την κάρτα.

  5. Για bonus πόντους, αυτός που βρήκε λέει τι πρέπει να κάνουμε όταν μας τσιμπήσει αυτό το πλάσμα. Αν τα πει σωστά, κρατάει την κάρτα και συνεχίζει ο επόμενος.

Στόχος:
Να μαζέψετε όσες περισσότερες κάρτες μπορείτε και –το σημαντικότερο– να θυμάστε όλοι τι κάνουμε σε κάθε τσίμπημα!

🌊  Με τα χρώματά σου και τις ζωγραφιές σου, δείξε σε όλους τι να κάνουν για να φροντίσουν τον εαυτό τους και τους φίλους τους! 🎨💙