Αφιέρωμα για την αντιμετώπιση τσιμπήματος στην παραλία
✨ Εισαγωγή
Στην παραλία και στη θάλασσα μοιραζόμαστε τον χώρο με μικρούς θαλασσινούς και ακτινούς συγκάτοικους:
🦀 Καβουράκια
Κρύβονται στις πέτρες και μπορεί να μας τσιμπήσουν με τις δαγκάνες τους.
⭐ Αχινοί
Μένουν ακίνητοι πάνω σε βράχια ή άμμο και τα αγκάθια τους σπάνε μέσα στο δέρμα.
🌸 Μέδουσες
Αφήνουν στο δέρμα μας κάψιμο ή κοκκινίλα αν ακουμπήσουμε τα πλοκάμια τους.
🐝 Μέλισσες
Τις προσελκύουν τα γλυκά και τα φρούτα.
🐝 Σφήκες
Τις ενοχλούν οι απότομες κινήσεις και το φαγητό στην παραλία.
⚡ Δράκαινα
Ένα ψάρι που θάβεται στην άμμο και κρύβει δηλητηριώδη αγκάθια στα ρηχά.
Τι κάνουμε πρώτα απ’ όλα;
✅ Μένουμε ψύχραιμοι.
✅ Λέμε δυνατά: «Με τσίμπησε κάτι, βοήθεια!»
✅ Ζητάμε βοήθεια από έναν ενήλικα, τον ναυαγοσώστη ή πηγαίνουμε στο φαρμακείο αν το τσίμπημα είναι σοβαρό ή πονάει πολύ.
📖 «Η παρέα και τα έξι τσιμπήματα»
Στην ίδια παραλία έπαιζαν έξι φίλοι:
ο Νικόλας, η Άννα, ο Γιάννης, η Σοφία, η Μαρία και ο Πέτρος.
Έτρεχαν στην άμμο, μάζευαν κοχύλια, γέλαγαν δυνατά, έκαναν βουτιές…
Όμως, γύρω τους ζούσαν κι έξι μικρά πλάσματα που ήθελαν προσοχή.
🩹 Πρώτο τσίμπημα
Ο Νικόλας, ψάχνοντας για βότσαλα, έβαλε το χέρι του ανάμεσα στις πέτρες…
Τσικ! ένιωσε κάτι να τον πιάνει δυνατά.
«Άουτς!» φώναξε ο Νικόλας.
👉 Τι πιστεύεις ότι τον τσίμπησε;
👉 Πήγαινε στη Δραστηριότητα 1 για να δεις τι είναι και τι πρέπει να κάνει ο Νικόλας.
Δραστηριότητα 1:
✏️ Τον Νικόλα τον τσίμπησε ένα καβουράκι.
Ζωγράφισέ τον να πλένει με καθαρό νερό ή ορό το σημείο και να του βάζει πάγο για να του δείξεις τι πρέπει να κάνει.
🩹 Δεύτερο τσίμπημα
Η Σοφία κολυμπούσε χαλαρά κοντά στα βράχια και ξαφνικά τσούπ! κάτι μυτερό ένιωσε κάτω από το πόδι της…
«Άουτς!» τράβηξε αμέσως το πόδι της.
👉 Τι νομίζεις ότι την τρύπησε;
👉 Πήγαινε στη Δραστηριότητα 2 για να δεις τι είναι και τι πρέπει να κάνει η Σοφία.
Δραστηριότητα 2:
✏️ Τη Σοφία την τρύπησε ένας αχινός.
Ζωγράφισέ την να κρατά το πόδι της ακίνητο, να το βάζει σε καθαρό νερό με λίγο ξύδι ή λάδι και να ζητά βοήθεια.
🩹 Τρίτο τσίμπημα
Η Άννα περπατούσε στα ρηχά, εκεί που ανακατεύεται άμμος και νερό…
Κάτω από τα πόδια της κρυβόταν κάτι ακίνητο με δηλητηριώδη αγκάθια…
«Άουτς!» φώναξε απότομα και σταμάτησε αμέσως.
👉 Τι πιστεύεις ότι την τσίμπησε;
👉 Πήγαινε στη Δραστηριότητα 3 για να δεις τι είναι και τι πρέπει να κάνει η Άννα.
Δραστηριότητα 3:
✏️ Την Άννα την τσίμπησε μια δράκαινα (ψάρι με δηλητηριώδη αγκάθια).
Ζωγράφισέ την:
– να κάθεται κάτω και να μην πατάει το πόδι της,
– να της βάζουν πάγο για να περιορίσουν τον πόνο,
– και να τη μεταφέρουν αμέσως σε γιατρό ή στο κοντινότερο κέντρο υγείας ή φαρμακείο για άμεση αφαίρεση του δηλητηρίου.
🩹 Τέταρτο τσίμπημα
Ο Γιάννης έπαιζε με το κύμα, όταν ξαφνικά ένιωσε ένα τσούξιμο στο πόδι του…
«Άουτς!» είπε ξαφνιασμένος.
👉 Τι πιστεύεις ότι τον άγγιξε;
👉 Πήγαινε στη Δραστηριότητα 4 για να δεις τι είναι και τι πρέπει να κάνει ο Γιάννης.
Δραστηριότητα 4:
✏️ Τον Γιάννη τον άγγιξε μια μέδουσα.
Ζωγράφισέ τον:
– να βγάζει πλοκάμια με γάντια ή πλαστική κάρτα,
– να ξεπλένει με άφθονο θαλασσινό νερό,
– να βάζει ζεστό (όχι καυτό) νερό ή πάγο για ανακούφιση,
– να απλώνει κρέμα κορτιζόνης,
– και να ζητά βοήθεια αν δει σοβαρή αντίδραση από γιατρό ή φαρμακείο.
Ξέρεις;
Οι μέδουσες μπορεί να έχουν διάφορα χρώματα:
💙 διάφανες ή λευκές,
💜 μωβ,
🌸 ροζ ή απαλές,
🟡 κάποιες φορές με χρυσαφένιες αποχρώσεις.
🩹 Πέμπτο τσίμπημα
Η Μαρία έτρωγε ένα ροδάκινο στην πετσέτα της, όταν ένιωσε ξαφνικά ένα τσίμπημα στο δάχτυλο…
«Άουτς!» είπε και τίναξε το χέρι της.
👉 Τι πιστεύεις ότι την τσίμπησε;
👉 Πήγαινε στη Δραστηριότητα 5 για να δεις τι είναι και τι πρέπει να κάνει η Μαρία.
Δραστηριότητα 5:
✏️ Τη Μαρία την τσίμπησε μια μέλισσα.
Ζωγράφισέ την να βγάζει προσεκτικά το κεντρί, να πλένει το σημείο με άφθονο καθαρό νερό και να βάζει μαγειρική σόδα ή αμμωνία φαρμακείου.
Η Μέλισσα: έχει οξύ. Για να το εξουδετερώσουμε βάζουμε το αντίθετό του. δηλαδή βάση όπως π.χ. μαγειρική σόδα σε λίγο νερό ή αμμωνία φαρμακείου.
🩹 Έκτο τσίμπημα
Ο Πέτρος έπαιζε με τον χυμό του όταν ένιωσε ξαφνικά κάψιμο στο μπράτσο του…
«Άουτς!» είπε ξαφνιασμένος.
👉 Τι πιστεύεις ότι τον τσίμπησε;
👉 Πήγαινε στη Δραστηριότητα 6 για να δεις τι είναι και τι πρέπει να κάνει ο Πέτρος.
Δραστηριότητα 6:
✏️ Τον Πέτρο τον τσίμπησε μια σφήκα.
Ζωγράφισέ τον να πλένει το σημείο και να βάζει ξίδι ή λεμόνι για να το ανακουφίσει.
Η Σφήκα έχει αλκαλικό δηλητήριο, δηλαδή βάση. Άρα για να το εξουδετερώσουμε βάζουμε κάτι όξινο, π.χ. ξίδι ή λεμόνι.
🎲 Παιχνίδι κλεισίματος: «Ποιος σώζει ποιον;»
✨ Υλικά:
– Οι κάρτες που φτιάξατε με τα πλάσματα και τις οδηγίες φροντίδας.
(🦀 Καβουράκι, ⭐ Αχινός, 🌸 Μέδουσα, 💜 Τσούχτρα, 🐝 Μέλισσα, 🐝 Σφήκα, ⚡ Δράκαινα)
✨ Πώς παίζεται:
-
Ανακατεύετε τις κάρτες και τις τοποθετείτε σε ένα σωρό, ανάποδα.
-
Ένας από την ομάδα τραβάει μια κάρτα, χωρίς να τη δείξει στους άλλους.
-
Οι υπόλοιποι του κάνουν ερωτήσεις ή εκείνος δίνει μικρές περιγραφές (χωρίς να πει το όνομα του πλάσματος).
π.χ. «Με τσιμπάνε αν βάλω το χέρι μου στις πέτρες», ή «Έχω πλοκάμια που αφήνουν κάψιμο στο δέρμα». -
Όποιος βρει πρώτο ποιο πλάσμα είναι, κερδίζει την κάρτα.
-
Για bonus πόντους, αυτός που βρήκε λέει τι πρέπει να κάνουμε όταν μας τσιμπήσει αυτό το πλάσμα. Αν τα πει σωστά, κρατάει την κάρτα και συνεχίζει ο επόμενος.
✨ Στόχος:
Να μαζέψετε όσες περισσότερες κάρτες μπορείτε και –το σημαντικότερο– να θυμάστε όλοι τι κάνουμε σε κάθε τσίμπημα!
🌊 Με τα χρώματά σου και τις ζωγραφιές σου, δείξε σε όλους τι να κάνουν για να φροντίσουν τον εαυτό τους και τους φίλους τους! 🎨💙