📺 Ο μύθος του «καθαρού ιστορικού»
Πολλά παιδιά —αλλά και ενήλικες— πιστεύουν πως αν διαγράψουν το ιστορικό τους στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, τότε “κανείς δεν θα ξέρει”.
Αυτό είναι μισή αλήθεια.
Οι κοινωνικοί αλγόριθμοι δεν βασίζονται μόνο στο ιστορικό προβολών, αλλά:
-
Στο τι βλέπεις, πόση ώρα μένεις, τι επαναλαμβάνεις, τι προσπερνάς.
-
Στο τι σε έκανε να σταθείς, ακόμα κι αν δεν πάτησες “like”.
📌 Άρα, ακόμα και χωρίς ορατό ιστορικό,
η πλατφόρμα σε μαθαίνει — και σου επαναφέρει το παρελθόν.
🧷 Η μόνη πραγματική ασφάλεια
Η αλήθεια είναι σκληρή και απλή:
Η μόνη ασφαλής επιλογή είναι να μην το ανεβάσεις ποτέ.
Γιατί μπορεί εσύ να το σβήσεις.
Αλλά το διαδίκτυο το θυμάται. Και η Δικαιοσύνη το ανασύρει.
⚖️ Όταν οι σκιές γίνονται αποδείξεις
Στην πράξη, πλατφόρμες όπως YouTube, TikTok και Instagram, διατηρούν δεδομένα σε αποθηκευτικούς διακομιστές πολύ μετά τη διαγραφή τους από τον χρήστη.
Και με εισαγγελική εντολή, παραδίδονται στις αρχές σε υποθέσεις όπως:
Διαδικτυακός εκφοβισμός,
Εκδικητική πορνογραφία,
Παιδική κακοποίηση,
Ψηφιακή απάτη.
Αυτό σημαίνει πως:
Το ότι δεν φαίνεται δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει. Το ότι το ξέχασες, δεν σημαίνει ότι διαγράφηκε.
👁️ Το διαδίκτυο σε θυμάται — όχι για να σε προστατεύσει
Οι πλατφόρμες συλλέγουν τα δεδομένα σου για να τα αξιοποιήσουν εμπορικά.
Δεν σε παρακολουθούν για να σε προστατεύσουν — σε παρακολουθούν για να σε καταναλώσουν.
Αντί να σου προσφέρουν ασφάλεια, σου επιστρέφουν συνήθειες.
Αν κάποια στιγμή χρειαστεί να ερευνηθούν, έχουν καταγράψει πολλά περισσότερα απ’ όσα εσύ νομίζεις ότι έκανες.
🧠 Ψηφιακή παιδεία σημαίνει: γνωρίζω πριν δημοσιεύσω
Η πρόληψη δεν είναι πια θέμα καλών προθέσεων. Είναι θέμα επιβίωσης σε έναν κόσμο:
που σε παρακολουθεί για να σε "προτείνει",
που θυμάται για να σου “πουλήσει”,
που δεν σε παρακολουθεί για να σε προστατέψει,
που μπορεί να σε εκθέσει, ακόμη κι όταν νόμιζες ότι προστάτευσες τον εαυτό σου.
Τελευταία φράση:
Μη θεωρείς ασφαλές ό,τι σβήνεται.
Θεώρησε ασφαλές μόνο ό,τι δεν ανέβηκε ποτέ.
📚 Βιβλιογραφία
boyd, d. (2014). It's Complicated: The Social Lives of Networked Teens. Yale University Press.
Livingstone, S., & Byrne, J. (2018). Children’s rights in the digital age: A download from children around the world. LSE.
Tufekci, Z. (2015). Algorithmic harms beyond Facebook and Google: Emergent challenges of computational agency. Colorado Technology Law Journal, 13(1), 203–218.
United Nations. (2021). General Comment No. 25 on children’s rights in relation to the digital environment. UN Committee on the Rights of the Child.