💖3ο Ασύγχρονο Εργαστήρι Πολιτισμού, Επιστήμης & Ανακάλυψης
1η Ηλικιακή ομάδα: Χαρισματικά Νήπια (4–6 ετών)
2η Ηλικιακή ομάδα: Χαρισματικά Παιδιά Δημοτικού (7–9 ετών)
3η Ηλικιακή ομάδα: Χαρισματικά Παιδιά Ανώτερου Δημοτικού (10–12 ετών)
4η Ηλικιακή ομάδα: Χαρισματικοί Έφηβοι Γυμνασίου (13–15 ετών)
5η Ηλικιακή ομάδα: Χαρισματικοί Μαθητές Λυκείου (16–18 ετών)
6η Ηλικιακή ομάδα: Χαρισματικοί Ενήλικες (18+)
💖2ο Ασύγχρονο Εργαστήρι Πολιτισμού, Επιστήμης & Ανακάλυψης
Ηλικιακή ομάδα: Χαρισματικά Νήπια (4–6 ετών)
🟢 Προσβασιμότητα για Χαρισματικά Νήπια (4–6 ετών)
(Εργαστήρι: Το Άσχημο Παπάκι και η Τριβή που Μεταμορφώνει)
-
Όλες οι οδηγίες προφορικές και κιναισθητικές, με ρυθμό και παιχνίδι ρόλων.
-
Υλικά μεγάλου μεγέθους και απτικής φύσης (π.χ. χοντρό χαρτόνι, γυαλόχαρτο, μαλακά αντικείμενα).
-
Ενσωμάτωση μουσικής ή τραγουδιού για ενίσχυση εστίασης και συμμετοχής.
-
Ενεργή συμμετοχή με σωματικές εκφράσεις και απλές ερωτήσεις τύπου «τι ένιωσες;».
-
Δραστηριότητες χωρίς γραφή — μόνο αφήγηση, κίνηση ή κατασκευή.
-
Προσαρμογή χώρου για ασφαλή πλοήγηση, ελεύθερη κίνηση ή απομόνωση όταν χρειάζεται.
Ηλικιακή ομάδα: Χαρισματικά Παιδιά Δημοτικού (7–9 ετών)
🟡 Προσβασιμότητα για Χαρισματικά Παιδιά Δημοτικού (7–9 ετών)
(Εργαστήρι: Η Τριβή που Γλιστρά και Σταματά)
-
Οδηγίες με εικονίδια, απλές λέξεις και συνοδευτικές χειρονομίες ή μικρά σκίτσα.
-
Ενίσχυση με προφορική καθοδήγηση ή ηχητική εκδοχή για παιδιά με δυσκολίες ανάγνωσης.
-
Παροχή εναλλακτικών τρόπων έκφρασης: ζωγραφική, κίνηση, μαγνητόφωνο.
-
Δραστηριότητες σχεδιασμένες για συνεργασία δύο ή περισσότερων παιδιών, ώστε να στηριχθούν κινητικά ή κοινωνικά.
-
Ρυθμιστικά διαλείμματα ή επιλογή «ήσυχης γωνιάς» για παιδιά με αυξημένες αισθητηριακές ανάγκες.
-
Προαιρετική χρήση ειδικών εργαλείων (π.χ. εργονομικά μολύβια, μεγάλες επιφάνειες εργασίας).
Ηλικιακή ομάδα: Χαρισματικά Παιδιά Ανώτερου Δημοτικού (10–12 ετών)
♿️ Προσβασιμότητα (για μαθητές με αναπηρία)
Για να συμμετέχουν όλοι οι μαθητές με ίσους όρους:
-
Δίνουμε σαφείς, βήμα-βήμα οδηγίες σε απλή γλώσσα ή με συνοδευτικά σκίτσα/εικονίδια.
-
Χρησιμοποιούμε χρωματικό κοντράστ και ευανάγνωστες γραμματοσειρές (για μαθητές με δυσλεξία ή προβλήματα όρασης).
-
Παρέχουμε εναλλακτικούς τρόπους καταγραφής (π.χ. προφορική απάντηση, ζωγραφική, χρήση tablet).
-
Τα πειράματα εκτελούνται με υποστήριξη από ομάδα, ώστε να συμμετέχουν και μαθητές με κινητικούς περιορισμούς.
-
Δίνουμε χρόνο για αργή και ήρεμη επεξεργασία στους μαθητές που το χρειάζονται (π.χ. νευροδιαφορετικότητα).
-
Επιτρέπουμε προσαρμοσμένες απαντήσεις, π.χ. αν ένα παιδί δεν θέλει να γράψει ποίημα, μπορεί να ζωγραφίσει ένα σύμβολο ή να περιγράψει τη σκέψη του προφορικά.
Ηλικιακή ομάδα: Χαρισματικοί Έφηβοι Γυμνασίου (13–15 ετών)
♿️ Προσβασιμότητα (για μαθητές με αναπηρία)
Για να είναι το εργαστήρι «Η Τριβή: Αντίσταση, Κίνηση, Ταυτότητα» κατάλληλο για όλους:
-
Παροχή οδηγιών σε γραφική και ηχητική μορφή (π.χ. QR code με ηχογράφηση οδηγιών).
-
Ομαδική εκτέλεση πειραμάτων, ώστε να υποστηρίζονται μαθητές με κινητικές δυσκολίες.
-
Χρήση εικόνων με χρώματα υψηλής αντίθεσης και διευρυμένης γραμματοσειράς.
-
Εναλλακτικοί τρόποι έκφρασης:
-
προφορική αφήγηση,
-
δημιουργία οπτικού συμβόλου,
-
χρήση λογισμικών υποβοήθησης.
-
-
Παύσεις και «ήσυχα σημεία» για νευροδιαφορετικούς μαθητές που χρειάζονται ρύθμιση ερεθισμάτων.
-
Πρόσβαση σε ψηφιακή εκδοχή του υλικού πριν ή μετά το εργαστήρι.
Ηλικιακή ομάδα: Χαρισματικοί Μαθητές Λυκείου (16–18 ετών)
♿️ Προσβασιμότητα (για μαθητές με αναπηρία) Για να είναι το εργαστήρι συμπεριληπτικό:
Παροχή οδηγιών σε ηχητική μορφή (για μαθητές με προβλήματα όρασης).
Εναλλακτικές μορφές καταγραφής (π.χ. ηχογράφηση αντί για γραφή).
Συνεργατική εργασία με άλλους μαθητές για πειραματικά στάδια (σε περιπτώσεις κινητικών περιορισμών).
Εικόνες με έντονο κοντράστ και μεγάλα γράμματα.
Προαιρετικά χρήση βοηθητικών τεχνολογιών (tablet με εφαρμογές υποστήριξης, εργονομικά εργαλεία).
Δυνατότητα για απομόνωση ή ησυχία κατά τη διάρκεια του αναστοχασμού για νευροδιαφορετικούς μαθητές.
Αντικείμενα για πείραμα: γόμα, κουτί, λαστιχάκι, γυαλόχαρτο, χαρτί, διαφάνεια, λάδι, σαπούνι
Χαρτί και στυλό ή υπολογιστής για γραφή
Προαιρετικά: αποσπάσματα από ποίηση, εικόνες τέχνης, επιστημονικά άρθρα
🎯 Στόχοι
🔹 Να κατασκευάσεις ένα απλό δυναμόμετρο με υλικά που έχεις στο σπίτι.
🔹 Να ανακαλύψεις βιωματικά πώς μετράμε τη δύναμη.
🔹 Να κατανοήσεις τι είναι το δυναμόμετρο και πώς λειτουργεί.
🔹 Να ευαισθητοποιηθείς για τα αδέσποτα ζώα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
🛠️ Υλικά που θα χρειαστείς:
✔️ Ένα πλαστικό ποτηράκι ή ένα μικρό κουβαδάκι.
✔️ Ένα λάστιχο ή ένα ελατήριο (π.χ. από στιλό).
✔️ Σπάγκος ή λεπτό σύρμα.
✔️ Ένα χάρακα.
✔️ Μικρά βαρίδια (π.χ. ξηροί καρποί, κουμπιά, πετραδάκια).
✔️ Ένας μαρκαδόρος.
📖 Το Παραμύθι: Ο Μιλτ και το Μαγικό Κουβαδάκι
Ο Μιλτ είναι ένα μικρό, αδέσποτο σκυλάκι 🐶 που δεν έχει μαμά και μπαμπά. Κάθε μέρα περιπλανιέται στους δρόμους ψάχνοντας για φαγητό. Μερικές φορές, οι μέρες του είναι δύσκολες…
💥 Μια φορά, παραλίγο να τον πατήσει ένα αυτοκίνητο! Ο Μιλτ πρόλαβε να τρέξει και σώθηκε.
🦹♂️ Άλλη φορά, ένας κλέφτης προσπάθησε να τον διώξει πετώντας του μια πέτρα. Ο Μιλτ κρύφτηκε γρήγορα πίσω από έναν κάδο.
🌧️ Κάποιο βράδυ, έκανε κρύο και πεινούσε πολύ. Έπρεπε να βρει αρκετό φαγητό για να αντέξει…
Έτσι, ο Μιλτ έπρεπε να γίνει έξυπνος. 🤔 Έπρεπε να βρει έναν τρόπο να ξέρει πόσο φαγητό χρειάζεται κάθε μέρα!
Ένα βράδυ, κοιτάζοντας ένα παλιό κουβαδάκι, του ήρθε μια ιδέα… Αν μπορούσε να μετρήσει την τροφή που βρίσκει;
🛠️ Φτιάξε το Μαγικό Κουβαδάκι του Μιλτ!
Ο Μιλτ έδεσε ένα λάστιχο στο κουβαδάκι και το κρέμασε από ένα κλαδί. Όταν έβαζε τροφή μέσα, το κουβαδάκι κατέβαινε χαμηλότερα! 🎯
Δοκίμασέ το κι εσύ!
1️⃣ Πάρε ένα πλαστικό ποτήρι ή κουβαδάκι.
2️⃣ Δέσε ένα λάστιχο στην άκρη του και κρέμασέ το κάπου σταθερά (π.χ. σε μια πόρτα ή ένα ραβδί).
3️⃣ Βάλε μέσα μικρά αντικείμενα και δες πόσο χαμηλώνει το κουβαδάκι.
4️⃣ Με έναν μαρκαδόρο, σημείωσε διαφορετικά επίπεδα στο λάστιχο.
Ο Μιλτ κατάλαβε ότι αν το κουβαδάκι κατέβαινε μέχρι το σημάδι 5, τότε είχε βρει αρκετό φαγητό για την ημέρα! 🥫🐶
💡 Το Μεγάλο Μυστικό του Μιλτ
📢 Το παιχνίδι που έφτιαξες είναι στην πραγματικότητα ένα δυναμόμετρο!
Το δυναμόμετρο είναι ένα εργαλείο που μετρά τη δύναμη! 💪 Τη μετράμε σε Newton (N) και 1 Newton είναι περίπου το βάρος που νιώθουμε στο χέρι μας από ένα μεσαίο λεμόνι! 🍋
Όπως ο Μιλτ έβαζε φαγητό και το κουβαδάκι του κατέβαινε, έτσι και τα δυναμόμετρα χρησιμοποιούν ένα ελατήριο για να δείξουν πόσο μεγάλη είναι μια δύναμη!
🐾 Αδέσποτα Ζώα: Οι Ήρωες της Επιβίωσης
Ο Μιλτ είναι περήφανος που βρήκε μια λύση να επιβιώνει! Αλλά… γιατί ένα μικρό σκυλάκι να χρειάζεται να τα βγάζει πέρα μόνο του; 😢
Σκέψου:
🐕 Πώς βρίσκουν φαγητό τα αδέσποτα ζώα;
🚗 Πόσο επικίνδυνο είναι γι’ αυτά να ζουν στους δρόμους;
💖 Τι μπορούμε να κάνουμε για να τα βοηθήσουμε;
💡 Μικρές πράξεις που κάνουν τη διαφορά:
✅ Δώσε νερό και τροφή σε αδέσποτα ζώα.
✅ Υποστήριξε φιλοζωικές οργανώσεις.
✅ Αν μπορείς, υιοθέτησε ένα αδέσποτο.
🎬 Συμπέρασμα
🔹 Ο Μιλτ μας έδειξε πώς μπορούμε να μετρήσουμε τη δύναμη φτιάχνοντας το δικό μας δυναμόμετρο! 🔬
🔹 Καταλάβαμε πώς λειτουργεί και τι σημαίνει η μονάδα Newton. 🍋
🔹 Ευαισθητοποιηθήκαμε για τα αδέσποτα ζώα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. 🐾
Εσύ πώς φατνάζεσαι τον Μιλτ; Θα ήθελες να τον ζωγραφίσεις; Είσαι έτοιμος να γίνεις κι εσύ εφευρέτης σαν τον Μιλτ; 😃