Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Απρίλιος 2025: Ασύγχρονα Εργαστήρια

💖3ο Ασύγχρονο Εργαστήρι Πολιτισμού, Επιστήμης & Ανακάλυψης

1η Ηλικιακή ομάδα: Χαρισματικά Νήπια (4–6 ετών)

2η Ηλικιακή ομάδα:  Χαρισματικά Παιδιά Δημοτικού (7–9 ετών)

3η Ηλικιακή ομάδα: Χαρισματικά Παιδιά Ανώτερου Δημοτικού (10–12 ετών)

4η Ηλικιακή ομάδα:  Χαρισματικοί Έφηβοι Γυμνασίου (13–15 ετών)

5η Ηλικιακή ομάδα: Χαρισματικοί Μαθητές Λυκείου (16–18 ετών)

6η Ηλικιακή ομάδα: Χαρισματικοί Ενήλικες (18+)


💖2ο Ασύγχρονο Εργαστήρι Πολιτισμού, Επιστήμης & Ανακάλυψης

Ηλικιακή ομάδα: Χαρισματικά Νήπια (4–6 ετών)

🟢 Προσβασιμότητα για Χαρισματικά Νήπια (4–6 ετών)

(Εργαστήρι: Το Άσχημο Παπάκι και η Τριβή που Μεταμορφώνει)

  • Όλες οι οδηγίες προφορικές και κιναισθητικές, με ρυθμό και παιχνίδι ρόλων.

  • Υλικά μεγάλου μεγέθους και απτικής φύσης (π.χ. χοντρό χαρτόνι, γυαλόχαρτο, μαλακά αντικείμενα).

  • Ενσωμάτωση μουσικής ή τραγουδιού για ενίσχυση εστίασης και συμμετοχής.

  • Ενεργή συμμετοχή με σωματικές εκφράσεις και απλές ερωτήσεις τύπου «τι ένιωσες;».

  • Δραστηριότητες χωρίς γραφή — μόνο αφήγηση, κίνηση ή κατασκευή.

  • Προσαρμογή χώρου για ασφαλή πλοήγηση, ελεύθερη κίνηση ή απομόνωση όταν χρειάζεται.


Ηλικιακή ομάδα:  Χαρισματικά Παιδιά Δημοτικού (7–9 ετών)

🟡 Προσβασιμότητα για Χαρισματικά Παιδιά Δημοτικού (7–9 ετών)

(Εργαστήρι: Η Τριβή που Γλιστρά και Σταματά)

  • Οδηγίες με εικονίδια, απλές λέξεις και συνοδευτικές χειρονομίες ή μικρά σκίτσα.

  • Ενίσχυση με προφορική καθοδήγηση ή ηχητική εκδοχή για παιδιά με δυσκολίες ανάγνωσης.

  • Παροχή εναλλακτικών τρόπων έκφρασης: ζωγραφική, κίνηση, μαγνητόφωνο.

  • Δραστηριότητες σχεδιασμένες για συνεργασία δύο ή περισσότερων παιδιών, ώστε να στηριχθούν κινητικά ή κοινωνικά.

  • Ρυθμιστικά διαλείμματα ή επιλογή «ήσυχης γωνιάς» για παιδιά με αυξημένες αισθητηριακές ανάγκες.

  • Προαιρετική χρήση ειδικών εργαλείων (π.χ. εργονομικά μολύβια, μεγάλες επιφάνειες εργασίας).


Ηλικιακή ομάδα: Χαρισματικά Παιδιά Ανώτερου Δημοτικού (10–12 ετών)

♿️ Προσβασιμότητα (για μαθητές με αναπηρία)

Για να συμμετέχουν όλοι οι μαθητές με ίσους όρους:

  • Δίνουμε σαφείς, βήμα-βήμα οδηγίες σε απλή γλώσσα ή με συνοδευτικά σκίτσα/εικονίδια.

  • Χρησιμοποιούμε χρωματικό κοντράστ και ευανάγνωστες γραμματοσειρές (για μαθητές με δυσλεξία ή προβλήματα όρασης).

  • Παρέχουμε εναλλακτικούς τρόπους καταγραφής (π.χ. προφορική απάντηση, ζωγραφική, χρήση tablet).

  • Τα πειράματα εκτελούνται με υποστήριξη από ομάδα, ώστε να συμμετέχουν και μαθητές με κινητικούς περιορισμούς.

  • Δίνουμε χρόνο για αργή και ήρεμη επεξεργασία στους μαθητές που το χρειάζονται (π.χ. νευροδιαφορετικότητα).

  • Επιτρέπουμε προσαρμοσμένες απαντήσεις, π.χ. αν ένα παιδί δεν θέλει να γράψει ποίημα, μπορεί να ζωγραφίσει ένα σύμβολο ή να περιγράψει τη σκέψη του προφορικά.


Ηλικιακή ομάδα:  Χαρισματικοί Έφηβοι Γυμνασίου (13–15 ετών)

♿️ Προσβασιμότητα (για μαθητές με αναπηρία)

Για να είναι το εργαστήρι «Η Τριβή: Αντίσταση, Κίνηση, Ταυτότητα» κατάλληλο για όλους:

  • Παροχή οδηγιών σε γραφική και ηχητική μορφή (π.χ. QR code με ηχογράφηση οδηγιών).

  • Ομαδική εκτέλεση πειραμάτων, ώστε να υποστηρίζονται μαθητές με κινητικές δυσκολίες.

  • Χρήση εικόνων με χρώματα υψηλής αντίθεσης και διευρυμένης γραμματοσειράς.

  • Εναλλακτικοί τρόποι έκφρασης:

    • προφορική αφήγηση,

    • δημιουργία οπτικού συμβόλου,

    • χρήση λογισμικών υποβοήθησης.

  • Παύσεις και «ήσυχα σημεία» για νευροδιαφορετικούς μαθητές που χρειάζονται ρύθμιση ερεθισμάτων.

  • Πρόσβαση σε ψηφιακή εκδοχή του υλικού πριν ή μετά το εργαστήρι.


Ηλικιακή ομάδα: Χαρισματικοί Μαθητές Λυκείου (16–18 ετών)

♿️ Προσβασιμότητα (για μαθητές με αναπηρία) Για να είναι το εργαστήρι συμπεριληπτικό:

  • Παροχή οδηγιών σε ηχητική μορφή (για μαθητές με προβλήματα όρασης).

  • Εναλλακτικές μορφές καταγραφής (π.χ. ηχογράφηση αντί για γραφή).

  • Συνεργατική εργασία με άλλους μαθητές για πειραματικά στάδια (σε περιπτώσεις κινητικών περιορισμών).

  • Εικόνες με έντονο κοντράστ και μεγάλα γράμματα.

  • Προαιρετικά χρήση βοηθητικών τεχνολογιών (tablet με εφαρμογές υποστήριξης, εργονομικά εργαλεία).

  • Δυνατότητα για απομόνωση ή ησυχία κατά τη διάρκεια του αναστοχασμού για νευροδιαφορετικούς μαθητές.

  • Αντικείμενα για πείραμα: γόμα, κουτί, λαστιχάκι, γυαλόχαρτο, χαρτί, διαφάνεια, λάδι, σαπούνι

  • Χαρτί και στυλό ή υπολογιστής για γραφή

  • Προαιρετικά: αποσπάσματα από ποίηση, εικόνες τέχνης, επιστημονικά άρθρα



🎯 Στόχοι

🔹 Να κατασκευάσεις ένα απλό δυναμόμετρο με υλικά που έχεις στο σπίτι.
🔹 Να ανακαλύψεις βιωματικά πώς μετράμε τη δύναμη.
🔹 Να κατανοήσεις τι είναι το δυναμόμετρο και πώς λειτουργεί.
🔹 Να ευαισθητοποιηθείς για τα αδέσποτα ζώα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.

🛠️ Υλικά που θα χρειαστείς:

✔️ Ένα πλαστικό ποτηράκι ή ένα μικρό κουβαδάκι.
✔️ Ένα λάστιχο ή ένα ελατήριο (π.χ. από στιλό).
✔️ Σπάγκος ή λεπτό σύρμα.
✔️ Ένα χάρακα.
✔️ Μικρά βαρίδια (π.χ. ξηροί καρποί, κουμπιά, πετραδάκια).
✔️ Ένας μαρκαδόρος.


📖 Το Παραμύθι: Ο Μιλτ και το Μαγικό Κουβαδάκι

Ο Μιλτ είναι ένα μικρό, αδέσποτο σκυλάκι 🐶 που δεν έχει μαμά και μπαμπά. Κάθε μέρα περιπλανιέται στους δρόμους ψάχνοντας για φαγητό. Μερικές φορές, οι μέρες του είναι δύσκολες…

💥 Μια φορά, παραλίγο να τον πατήσει ένα αυτοκίνητο! Ο Μιλτ πρόλαβε να τρέξει και σώθηκε.
🦹‍♂️ Άλλη φορά, ένας κλέφτης προσπάθησε να τον διώξει πετώντας του μια πέτρα. Ο Μιλτ κρύφτηκε γρήγορα πίσω από έναν κάδο.
🌧️ Κάποιο βράδυ, έκανε κρύο και πεινούσε πολύ. Έπρεπε να βρει αρκετό φαγητό για να αντέξει…

Έτσι, ο Μιλτ έπρεπε να γίνει έξυπνος. 🤔 Έπρεπε να βρει έναν τρόπο να ξέρει πόσο φαγητό χρειάζεται κάθε μέρα!

Ένα βράδυ, κοιτάζοντας ένα παλιό κουβαδάκι, του ήρθε μια ιδέα… Αν μπορούσε να μετρήσει την τροφή που βρίσκει;

🛠️ Φτιάξε το Μαγικό Κουβαδάκι του Μιλτ!

Ο Μιλτ έδεσε ένα λάστιχο στο κουβαδάκι και το κρέμασε από ένα κλαδί. Όταν έβαζε τροφή μέσα, το κουβαδάκι κατέβαινε χαμηλότερα! 🎯

Δοκίμασέ το κι εσύ!
1️⃣ Πάρε ένα πλαστικό ποτήρι ή κουβαδάκι.
2️⃣ Δέσε ένα λάστιχο στην άκρη του και κρέμασέ το κάπου σταθερά (π.χ. σε μια πόρτα ή ένα ραβδί).
3️⃣ Βάλε μέσα μικρά αντικείμενα και δες πόσο χαμηλώνει το κουβαδάκι.
4️⃣ Με έναν μαρκαδόρο, σημείωσε διαφορετικά επίπεδα στο λάστιχο.

Ο Μιλτ κατάλαβε ότι αν το κουβαδάκι κατέβαινε μέχρι το σημάδι 5, τότε είχε βρει αρκετό φαγητό για την ημέρα! 🥫🐶


💡 Το Μεγάλο Μυστικό του Μιλτ

📢 Το παιχνίδι που έφτιαξες είναι στην πραγματικότητα ένα δυναμόμετρο!

Το δυναμόμετρο είναι ένα εργαλείο που μετρά τη δύναμη! 💪 Τη μετράμε σε Newton (N) και 1 Newton είναι περίπου το βάρος που νιώθουμε στο χέρι μας από ένα μεσαίο λεμόνι! 🍋

Όπως ο Μιλτ έβαζε φαγητό και το κουβαδάκι του κατέβαινε, έτσι και τα δυναμόμετρα χρησιμοποιούν ένα ελατήριο για να δείξουν πόσο μεγάλη είναι μια δύναμη!


🐾 Αδέσποτα Ζώα: Οι Ήρωες της Επιβίωσης

Ο Μιλτ είναι περήφανος που βρήκε μια λύση να επιβιώνει! Αλλά… γιατί ένα μικρό σκυλάκι να χρειάζεται να τα βγάζει πέρα μόνο του; 😢

Σκέψου:
🐕 Πώς βρίσκουν φαγητό τα αδέσποτα ζώα;
🚗 Πόσο επικίνδυνο είναι γι’ αυτά να ζουν στους δρόμους;
💖 Τι μπορούμε να κάνουμε για να τα βοηθήσουμε;

💡 Μικρές πράξεις που κάνουν τη διαφορά:

✅ Δώσε νερό και τροφή σε αδέσποτα ζώα.
✅ Υποστήριξε φιλοζωικές οργανώσεις.
✅ Αν μπορείς, υιοθέτησε ένα αδέσποτο.


🎬 Συμπέρασμα

🔹 Ο Μιλτ μας έδειξε πώς μπορούμε να μετρήσουμε τη δύναμη φτιάχνοντας το δικό μας δυναμόμετρο! 🔬
🔹 Καταλάβαμε πώς λειτουργεί και τι σημαίνει η μονάδα Newton. 🍋
🔹 Ευαισθητοποιηθήκαμε για τα αδέσποτα ζώα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. 🐾

Εσύ πώς φατνάζεσαι τον Μιλτ; Θα ήθελες να τον ζωγραφίσεις; Είσαι έτοιμος να γίνεις κι εσύ εφευρέτης σαν τον Μιλτ; 😃