Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Είναι η Χαρισματικότητα Διαταραχή;

 

Το ερώτημα αυτό επανέρχεται συχνά, ιδίως τα τελευταία χρόνια όπου οι έννοιες "νευροδιαφορετικότητα" και "γνωστικά προφίλ" συζητούνται περισσότερο. Η σύγχυση προκύπτει κυρίως όταν η χαρισματικότητα συγχέεται με τον αυτισμό ή άλλες νευροαναπτυξιακές διαφορές.


💠 Τι είναι η Χαρισματικότητα;

Η χαρισματικότητα είναι μια μορφή υψηλής διανοητικής και συναισθηματικής ευαισθησίας, που συνδυάζει:

  • Μεταφορική σκέψη και συμβολισμό

  • Δημιουργικότητα και φαντασία

  • Πολυδιάστατη επεξεργασία πληροφοριών

  • Ανάγκη για νόημα, ελευθερία και αλήθεια

Δεν πρόκειται για ανωτερότητα, αλλά για έναν ιδιαίτερο τρόπο κατανόησης και σύνθεσης του κόσμου.


🧠 Τι είναι ο Αυτισμός;

Ο αυτισμός είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή, με κύρια χαρακτηριστικά:

  • Δυσκολία στην αφαιρετική σκέψη

  • Κοινωνική αμηχανία ή απομόνωση

  • Τάση για κυριολεκτική αντίληψη

  • Έλλειψη φαντασιακής λειτουργίας (π.χ. συμβολικού παιχνιδιού ή μεταφοράς)

Οι γνωστικές λειτουργίες ενός ατόμου στο φάσμα του αυτισμού διαφέρουν ποιοτικά από αυτές ενός χαρισματικού ατόμου.


⚖️ Μπορούν να συνυπάρχουν;

Ενώ υπάρχει ο όρος "twice-exceptional" (2e) για περιπτώσεις συνύπαρξης αυτισμού και χαρισματικότητας, είναι κρίσιμο να τονίσουμε ότι:

  • Δεν είναι η τυπική περίπτωση.

  • Δεν πρόκειται για συγχώνευση ιδιοτήτων, αλλά για παράλληλη παρουσία στοιχείων με διαφορετική προέλευση και λειτουργία.

Η χαρισματικότητα απαιτεί φαντασία, αυθορμητισμό και συνθετική ικανότητα. Ο αυτισμός χαρακτηρίζεται από τάση για σταθερά μοτίβα και κυριολεκτικότητα — πράγματα που έρχονται σε αντίθεση με τις παραπάνω λειτουργίες και εγείρουν σοβαρούς προβληματισμούς για τη συγκεκριμένη περίπτωση. 


🔍 Γιατί έχει σημασία η διάκριση;

Η λανθασμένη ερμηνεία ή διάγνωση μπορεί:

  • Να στερήσει από το παιδί τη σωστή υποστήριξη

  • Να δημιουργήσει στίγμα ή ψυχολογικό βάρος

  • Να αποτρέψει την ανάπτυξη των δυνατοτήτων του

Δεν είναι όλα τα διαφορετικά παιδιά "διαταραχές". Κάποια είναι απλώς... χαρισματικά.

 🔷 Η χαρισματικότητα δεν είναι παθολογία. Είναι διαφορετική οπτική και βαθύτερη πρόσληψη της πραγματικότητας. Και αυτή η φωνή αξίζει χώρο — όχι ετικέτα.


📚 Βιβλιογραφία

Cross, T. L. (2011). On the social and emotional lives of gifted children. Prufrock Press.

Silverman, L. K. (2013). Giftedness 101. Springer Publishing Company.

Winner, E. (1996). Gifted children: Myths and realities. Basic Books.

Baron-Cohen, S. (2008). Autism and Asperger Syndrome. Oxford University Press.

Neihart, M., Reis, S. M., Robinson, N. M., & Moon, S. M. (2002). The social and emotional development of gifted children: What do we know? Prufrock Press.