Φεβρουάριος 2025: Ημέρες Πολιτισμού - Μαθαίνοντας για τη ζωή και το έργο του Ν. Καζαντζάκη.


📌Εισαγωγή - Στόχος

Καλημέρα σε όλους. Η σημερινή εκπαιδευτική διαδικασία σχεδιάστηκε για να την υλοποιήσετε μόνοι σας, ως μαθητές, χωρίς τη βοήθεια εκπαιδευτικού. 

Στόχος της είναι μέσα από αυτήν να ανακαλύψετε τη ζωή και το έργο του Νίκου Καζαντζάκη και να εξερευνήσετε το απόσπασμα «Ο Γιος» από το Ανθολόγιο Ε’-ΣΤ’ Δημοτικού.

Μην ξεχνάτε πώς για οποιαδήποτε βοήθεια είμαι δίπλα σας και μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μου, όταν κρίνετε εσείς οι ίδιοι ότι το έχετε ανάγκη. Καλό ταξίδι λοιπόν στις θάλασσες της ανακάλυψης, της έρευνας, της δημιουργίας και φυσικά της φαντασίας! 

📚 Μαθήματα που ενώνει η εκπαιδευτική διαδικασία:

  • Γλώσσα: Ανάγνωση, κατανόηση κειμένου, γραπτή έκφραση
  • Ιστορία: Βιογραφικά στοιχεία Νίκου Καζαντζάκη
  • Θεατρική Αγωγή: Δραματοποίηση σκηνών
  • Εικαστικά: Ζωγραφική εμπνευσμένη από το κείμενο
  • Ψυχολογία – Κοινωνική Αγωγή: Συζήτηση για τις προσδοκίες γονιών & προσωπικά όνειρα

Υλικά που θα χρειαστείς: 

📖 Βιβλία & Πηγές:

  • Ανθολόγιο Ε’-ΣΤ’ Δημοτικού (σελ. 155-158)
  • Πρόσβαση σε βιβλιογραφία ή διαδικτυακές πηγές για τη ζωή του Καζαντζάκη.

📄 Υλικά για Δραστηριότητες:

  • Χαρτόνια και μαρκαδόροι για χρονολόγιο
  • Φύλλα χαρτιού για γραπτές απαντήσεις και δημιουργικές ιστορίες
  • Χρωματιστά μολύβια / μαρκαδόροι για ζωγραφική
  • Συσκευές για αναζήτηση πληροφοριών (τάμπλετ, κινητά ή υπολογιστές)
  • Προαιρετικά: Κουστούμια ή αντικείμενα για δραματοποίηση

Στάδια Εφαρμογής

1ο Στάδιο: Γνωρίζοντας τον Νίκο Καζαντζάκη

📖 Ανακάλυψε τον Συγγραφέα

  1. Επισκέψου το Ψηφιακό Μουσείο του Ν. Καζαντζάκηγια να αναζήτησε βασικές πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του Καζαντζάκη.  
  2. Σημείωσε τα πιο σημαντικά γεγονότα της ζωής του.
  3. Βρες τίτλους γνωστών έργων από τη σελίδα του μουσείου του Ν. Καζαντζάκη και συζήτησε με την οικογένειά σου ποια έχετε ακούσει ή διαβάσει,. 
  4. Παίξε παιχνίδια με βάση το έργο του από εδώ

🎨 Δημιουργική Δραστηριότητα:

  • Φτιάξε ένα χρονολόγιο με τα βασικά γεγονότα της ζωής του σε ένα χαρτί ή σε ψηφιακή μορφή.

2ο Στάδιο: Ανάγνωση του Αποσπάσματος «Ο Γιος»

📚 Διάβασε το απόσπασμα στις σελίδες 155-158 του Ανθολόγιου.

  • Μπορείς να το διαβάσεις ή να το χωρίσεις σε ρόλους και να το δραματοποιήσεις με τους φίλους σου ή να το ακούσεις πατώντας εδώ

💬 Συζήτηση και Κατανόηση:

  • Μετάφερε το απόσπασμα στη σημερινή εποχή: Πώς θα ένιωθε ένα παιδί σήμερα αν βίωνε μια παρόμοια εμπειρία;
  • Τι σού έκανε εντύπωση από την ιστορία;

3ο Στάδιο: Δραστηριότητες από τη Σελίδα 158

✍️ Απάντησε προφορικά ή γραπτά τις ερωτήσεις της σελίδα 158 του ανθολογίου:

  1. Ποιος είναι ο αγαπημένος σου μήνας και γιατί; Μπορείς να τον αναπαραστήσεις ως παγωμένη εικόνα, δίνοντάς του ανθρώπινη μορφή; 
  2.  Ποιο πρόσωπο της ελληνικής μυθολογίας σού φέρνει στον νου ο Αύγουστος, όπως μας τον παρουσιάζει ο συγγραφέας, και ποια είναι τα στοιχεία της ομοιότητάς τους; 
  3. Μπορείς να βρεις πληροφορίες για τον τρύγο στη μυθολογία, στην αρχαία Ελλάδα, στη λαϊκή παράδοση, στη ζωγραφική, στη μουσική, στη λογοτεχνία, στην εκκλησιαστική παράδοση, στη σύγχρονη εποχή. 
  4.  Παρατήρησε τους πίνακες του Θεόφιλου (σελ. 157) και του Αστεριάδη (σελ. 158). Ύστερα γράψε μια μικρή ιστορία με σχετικό θέμα και διηγήσου την.

🎭 Δραματοποιήστε μια σκηνή

  • Με τους φίλους σου ή τους συγγενείς σου παίξτε όλοι μαζί μια σκηνή από το απόσπασμα.

4ο Στάδιο: Σύνδεση με την Πραγματική Ζωή

📝 Προσωπική Έκφραση:

  • Αν ήσουν στη θέση του Καζαντζάκη, τι θα έκανες;

🖌️ Δημιουργική Δραστηριότητα:

  • Ζωγράφισε μια εικόνα που σού έρχεται στο μυαλό από το απόσπασμα.

Συμπέρασμα

Με αυτή την εκπαιδευτική διαδικασία έμαθες για τον Νίκο Καζαντζάκη, διάβασες ένα απόσπασμα από τη ζωή του, απάντησες σε ερωτήσεις, εκφράστηκες δημιουργικά και σκέφτηκες πώς σχετίζεται με τη δική σου ζωή.

💡 Τελική Πρόκληση: Φτιάξε μια παρουσίαση (σε χαρτί ή ψηφιακά) με όλα όσα έμαθες και μοιράσου την με τους φίλους σου και την οικογένειά σου! 🎤

Δημοφιλείς αναρτήσεις