Καλημέρα! 27 Γενάρη σήμερα και οι μέρες πολιτισμού είναι αφιερωμένες στον κλασικό συνθέτη Β. Α. Μότσαρτ μιας και σαν σήμερα θα είχε γενέθλια. Βέβαια εμείς σήμερα θα εξετάσουμε και όχι μόνο τον συνθέτη, αλλά γενικότερα τον επαναστατικό και ριζοσπαστικό χαρακτήρα του Μότσαρτ και τον τρόπο με τον οποία αντιτάχτηκε στα απολυταρχικά και μοναρχικά καθεστώτα της εποχής του.
Για τους μικρούς μας (κι όχι μόνο...) φίλους ένα πολύ όμορφο βίντεο με τα βασικά του βίου του μπορείτε να το βρείτε στο σύνδεσμο: https://www.youtube.com/watch?v=kJD-0D2_lRE. Θα σας συμβούλευα δε να πάρετε ιδέες από τα παιχνίδια που έπαιζε ο Μότσαρτ μικρός με την αδερφή του και να παίξετε κι εσείς τα ίδια με τους φίλους ή τους συγγενείς σας. Μια εφαρμογή που θα μπορούσε να σας βοηθήσει με τους αυτοσχεδιασμούς μπορείτε να τη βρείτε στο: https://musiclab.chromeexperiments.com/.
Τώρα εάν θέλετε πιο πολλές λεπτομέρειες για τη ζωή του μπορείτε να βρείτε στον σύνδεσμο: https://nea-acropoli-athens.gr/arthra/filosofia/926-wolfgang-amadeus-mozart. Μπορείτε μάλιστα και στις δύο περιπτώσεις να συνοδεύσετε την ανάγνωση ή τα παιχνίδια σας με μουσική Μότσαρτ για ενδυνάμωση του εγκεφάλου όπως αυτή που θα βρείτε: https://www.youtube.com/watch?v=iUohO2MSot8
Ας σταθούμε τώρα σε ένα περιστατικό της ζωής του από το οποίο φαίνεται και ο τρόπος με τον οποίο αντιμετώπιζε τον απολυταρχισμό. Σε ένα ταξίδι του στο Παρίσι, ύστερα από το θάνατο της μητέρας του, συγκρούστηκε με τον Αρχιεπίσκοπο, ο οποίος και τελικά τον απέλυσε. Ύστερα, από παρέμβαση του πατέρα του τον προσέλαβε ξανά, αλλά ο Βόλφι δεν είχε σκοπό να υποταγεί στο πρωτόκολλο της Αυλής, το οποίο δεν μπορούσε να διαχειριστεί τη μουσική του ιδιοφυΐα. Τον Μάρτιο του 1781 βρισκόταν στη Βιέννη, όπου και κορυφώθηκε η σύγκρουσή του με τον Αρχιεπίσκοπο, κατάληξη της οποίας ήταν στις αρχές Ιουνίου η παραίτηση/απόλυσή του. Είναι χαρακτηριστικό δε ότι ο Μότσαρτ προτιμούσε να ζήσει με ελάχιστα παρά να επιστρέψει ξανά σε ένα τέτοιο καθεστώς. Αυτό όλο μας διδάσκει ότι δεν πρέπει να σκύβουμε το κεφάλι απέναντι στον απολυταρχισμό ακόμη κι αν πρόκειται να στερηθούμε πολλά πράγματα στη ζωή μας, γιατί έτσι δεν θα χάσουμε το πολυτιμότερο: Την Ελευθερία μας! Ο Μότσαρτ ήταν ευτυχισμένος, γιατί ήταν Ελεύθερος!
Φυσικά, ως πάρα πολύ έξυπνος κατάφερε να χτυπήσει τη μοναρχία μέσα από το έργο του χωρίς καν οι ίδιοι οι μονάρχες να το αντιληφθούν. Εάν το είχαν αντιληφθεί άλλωστε θα είχαν απαγορέψει το ανέβασμα της όπερας: "Μαγικός Αυλός", όπου στην ουσία οι άλλοι νομίζουν ότι πρόκειται για παραμύθι, ενώ μέσα από αυτήν ο Μότσαρτ προβάλλει τα ιδεώδη του Διαφωτισμού κι όχι μόνο! Μεγάλο χαρακτηριστικό αυτό του Μότσαρτ. Μπορούσε να σου μιλάει και να καταλαβαίνεις άλλα από αυτά που πραγματικά έλεγε ή εννοούσε. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα ένα ένα.
Τί είναι ο Διαφωτισμός;
Αυτό μπορούμε να το δούμε διαβάζοντας το άρθρο: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B9%CE%B1%CF%86%CF%89%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82
ή μελετώντας την παρουσίαση: https://www.slideshare.net/slideshow/ss-15573263/15573263
Εδώ τώρα θα πρέπει να τονίσουμε ότι υπάρχει μια εσφαλμένη αντίληψη στην κοινωνία σχετικά με τους Διαφωτιστές. Θεωρεί ο κόσμος ότι ήταν Άθεοι. Αυτό δεν ισχύει. Για παράδειγμα ο Βολταίρος που έχει βγει φήμη ότι ήταν Άθεος αναφέρει: " Δε μας έδωσες καρδιά για να μισούμε ο ένας τον άλλο και χέρια για να αλληλοσφαζόμαστε, θεέ όλων των όντων, όλης της οικουμένης και όλων των εποχών. Μακάρι οι άνθρωποι να μπορούσαν να θυμηθούν ότι είναι αδέλφια!".
Τι έχει συμβεί λοιπόν; Απλά οι περισσότεροι Διαφωτιστές (γιατί για παράδειγμα ο Ρουσσώ ήταν Καθολικός ή τουλάχιστον ήταν για ένα μεγάλο μέρος της ζωής του) ήταν Αγνωστικιστές κι όχι Άθεοι! Αγνωστικιστής είναι αυτός που δεν αρνείται την ύπαρξη του θεού απλά θεωρεί ότι δεν έχει αρκετές αποδείξεις για να αποδείξει την ύπαρξή του. Αν λοιπόν κάποιος τους έδινε αυτές τις αποδείξεις που ζητούσαν θα πίστευαν ότι υπάρχει θεός. Περισσότερα γι΄ αυτό από: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%B3%CE%BD%CF%89%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82
Η συγκεκριμένη όμως όπερα δεν αποτελεί μόνο μια ωδή στον Διαφωτισμό αλλά και στον Τεκτονισμό. Προσωπικά όταν το διάβασα αυτό κι έχοντας κι εγώ κατά του νου αυτά που διαδίδονται συνέχεια σχετικά με τον Τεκτονισμό δηλαδή τη Μασονία, η οποία ταυτίζεται με τον Σατανισμό, σκιάχτηκα για να μην πω ότι σοκαρίστηκα! Μόλις όμως πέρασε το πρώτο πάγωμα τα έβαλα κάτω με τη λογική κι είπα:" Τώρα είναι δυνατόν ο Μότσαρτ που είχε καρδιά μικρού παιδιού και δεν είχε πειράξει ποτέ του άνθρωπο να ήταν Σατανιστής;" Οπότε άρχισα να το ψάχνω το ζήτημα και τελικά διαπίστωσα ότι καμία σχέση δεν έχει το Τεκτονισμός με τον Σατανισμό. Για την ακρίβεια ο Τεκτονισμός είναι μια οργάνωση που τα μέλη της οφείλουν να πιστεύουν σε μια ανώτερη δύναμη και μάλιστα καλή δύναμη. Περισσότερα γι΄ αυτό από τον σύνδεσμο: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BB%CE%B5%CF%85%CE%B8%CE%B5%CF%81%CE%BF%CF%84%CE%B5%CE%BA%CF%84%CE%BF%CE%BD%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82
Περισσότερα για τη συγκεκριμένη όπερα μπορείτε να δείτε στο: https://www.historical-quest.com/arxeio/sygxroni-istoria/295-h-zwi-kai-to-ergo-tou-mozart.html?srsltid=AfmBOoonOq3Ul8SDZolfUSVgqdNpQLiofm59_ElWvXBBPBSsrtYDO9ID
και στο: https://www.youtube.com/watch?v=R_FzANp2ur8
Στο βίντεο θα ήθελα να παρατηρήσετε ακουστικά την αίσθηση ισορροπίας και πολυφωνίας στην Οβερτούρα.
Η όπερα που στην ουσία είναι singspiel (https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%8C%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B1) , μιας και περιλαμβάνει διαλογικά μέρη, είναι επίσης γνωστή γιατί μέσα σε αυτή υπάρχει μία από τις δυσκολότερες άριες που γράφτηκαν ποτέ. Η άρια της Βασίλισσας της νύχτας. Μπορείτε να δείτε την τεχνική ανάλυση της άριας από: https://www.offlinepost.gr/2024/03/05/sintomi-analisi-gia-ti-vasilissa-tis-nixtas-tou-magikou-ayloy/
Μπορείτε να ακούσετε την συγκεκριμένη άρια σε ένα από τα βίντεο που την μελετώ κι εγώ. Για μένα η συγκεκριμένη άρια δεν είναι μόνο ένα κίνητρο να ανεβάσω ακόμη περισσότερο τις φωνητικές μου δεξιότητες αλλά και η ευκαιρία να δοκιμάσω τις δυνάμεις μου πάνω στον κόντρα ρόλο. Δηλαδή να μπω στην ψυχοσύνθεση ενός ατόμου με τόση κακία κι εκδικητικότητα όση είχε η βασίλισσα της νύχτας και να τον αποδώσω με επιτυχία κάτι που προφανώς απέχει πολύ από εμένα! Επιπλέον, είναι γραμμένη σε μία γλώσσα που κυριολεκτικά σιχαίνομαι κι αυτό προσθέτει άλλη μία δυσκολία που πρέπει να ξεπεραστεί την ώρα της μελέτης. https://www.youtube.com/watch?v=YuBeBjqKSGQ&t=30s
Εσείς τώρα μετά από όλα αυτά πώς αντιλαμβάνεστε την επαναστατικότητα του Μότσαρτ και ποια στοιχεία από όλα όσα είδαμε θεωρείτε ότι είναι επίκαιρα;
Αξιοποιήστε τις σκέψεις σας και συνθέστε το δικό σας καλλιτεχνικό έργο της δικής σας επιλογής ( θεατρικό, ποίημα κ.τ.λ και παρουσιάστε το στους φίλους ή την οικογένειά σας!
Από εμένα...
Καλή Επιτυχία & Πολλά Φιλάκια!