Μέγεθος: A- A+ + + +

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση Μεταπτυχιακών

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Ένα παράδειγμα προς εφαρμογή

Άρθρο της Λογγίνου Δήμητρας

Η Άννα έσπρωξε βίαια την πόρτα του δωματίου και σωριάστηκε μπρούμυτα στο  κρεβάτι της. Τελικά δεν  άντεξε… ξέσπασε σε αναφιλητά …  για ακόμη φορά ένιωθε απογοητευμένη, πικραμένη, απελπισμένη….  « Μα γιατί; Έβαλα όλες μου τις δυνάμεις...προσπάθησα… πόσο παραπάνω να στύψω το μυαλό μου;  πόσο παραπάνω να διαβάσω; Πρέπει να το πάρω απόφαση… δεν θα μάθω ποτέ μου  να γράφω καλές εκθέσεις… πόσο θα θελα να μοιάζω στην Τζένη ή τον Ηλία… πόσο θα θελα για μια φορά η δασκάλα να διάβαζε και την δική μου έκθεση… να έπαιρνα κι εγώ για μια φορά καλό βαθμό…»  Σηκώθηκε από το κρεβάτι της, σκούπισε τα δάκρυά της και δειλά δειλά άνοιξε τη σχολική της τσάντα. Ψαχούλεψε για λίγο τις θήκες και ξεδίπλωσε το τσαλακωμένο σκέφτομαι και γράφω. Απελπισμένη διάβασε την παρατήρηση της δασκάλας  «Προσπάθησε να είσαι πιο λεπτομερής στις περιγραφές σου…»

«Λεπτομέρεια… λεπτομέρεια… μα τι στο καλό είναι αυτό και πού πρέπει να ψάξω να το βρω για να  γράψω κι εγώ καλά; Έχω πάει σε τόσες εκπαιδευτικές επισκέψεις,  έχω διαβάσει τόσα εξωσχολικά βιβλία… γιατί δεν μπορώ να βρω τη λεπτομέρεια;»

Η απάντηση που ψάχνει η Άννα είναι απλή. Δεν μπορεί να βρει τη λεπτομέρεια γιατί κανένας δεν της δίδαξε ούτε το τι είναι η  λεπτομέρεια ούτε και το πόσο σημαντικό ρόλο διαδραματίζει στην παραγωγή ενός κειμένου… Στις εκπαιδευτικές επισκέψεις αρκέστηκε μόνο στο να βλέπει και να συλλέγει πληροφορίες τις οποίες λόγω του μικρού της ηλικίας της πολύ δύσκολα μπορεί να κατηγοριοποιήσει και να αναμοχλεύσει, όταν έρχεται η ώρα  της γραφής. Στα βιβλία διάβαζε όμορφες λέξεις, ιστορίες με πλοκή όμως πολλές από αυτές τις λέξεις δεν τις καταλάβαινε… διάβαζε το βιβλίο για να χαλαρώσει για να διδαχτεί από τη μυθοπλασία του …δεν έκανε ανάλυση λεξιλογίου! όσο για την πλοκή…. αυτή πολύ σπάνια θα μπορούσε να την ταιριάξει σε ένα σκέφτομαι και γράφω …κι αν το έκανε θα αναπαρήγαγε ιδέες χωρίς ίχνος δικής της δημιουργικότητας.

Το πρόβλημα της Άννας , στο πρόσωπο της οποίας καθρεφτίζονται χιλιάδες απογοητευμένα από τη προσπάθεια παιδιά είναι στην πραγματικότητα έλλειψη φαντασίας. Όσο κι αν ακουστεί  παράξενο η φαντασία  όχι μόνο μπορεί να καλλιεργηθεί αλλά και να διδαχτεί μέσα στα πλαίσια του γλωσσικού μαθήματος. Από μόνο του το λογοτεχνικό βιβλίο ή η εκπαιδευτική επίσκεψη δεν φτάνει! Χρειάζεται διδασκαλία! Να λοιπόν ένας τρόπος να μάθουμε στην μικρή Άννα το τι είναι η λεπτομέρεια και πόσο σημαντική είναι…

Για τις διδακτικές ανάγκες χρησιμοποιούμε τη σελίδα National Gallery of Art και την εφαρμογή Art Zone ( Faces and places)

Μοιράζουμε στις ομάδες από μία κόλλα χαρτί και τους δείχνουμε έναν έτοιμο πίνακα από την εφαρμογή. Τους ζητούμε στη συνέχεια να κοιτάξουν τον πίνακα για 2 λεπτά. Κατόπιν παροτρύνουμε τους μαθητές να γράψουν στο χαρτί το τι παρατήρησαν από τον  πίνακα. Είναι αυτονόητο ότι τα παιδιά δεν θα αποτυπώσουν όλα τα στοιχεία που υπάρχουν στο καλλιτεχνικό έργο.  Για παράδειγμα μπορεί να μη μιλήσουν καθόλου για χρώματα ή για γκριμάτσες προσώπων . Εδώ ακριβώς αρχίζει η διδασκαλία. Παίρνουμε ένα ένα τα έργα των μαθητών και με τη βοήθεια της εφαρμογής αφαιρούμε ότι δεν έχουν αναφέρει. Τους ζητάμε να παρατηρήσουν το τι συμβαίνει. Σιγά σιγά μέσα από το διάλογο οι μαθητές ανακαλύπτουν ότι όσο πιο λεπτομερή είναι τα λόγια τόσο πιο λεπτομερής και όμορφος γίνεται ο πίνακας! Το πάμε κι ακόμα παραπέρα; Τους ζητάμε να φανταστούν τι άλλο θα μπορούσε να περιέχει ο πίνακας… και πάλι με τη βοήθεια του ART ZONE προσθέτουμε στοιχεία που έχουν ΦΑΝΤΑΣΤΕΙ τα ίδια τα παιδιά…

Η Άννα έσπρωξε γελαστή  την πόρτα του δωματίου της! Άφησε την σάκα της στο πάτωμα κι έβγαλε από την τσέπη του παντελονιού της το διπλωμένο σκέφτομαι και γράφω. Δεν μπορούσε να σταματήσει να κοιτά το ολοστρόγγυλο δεκάρι! Αυτή τη φορά η δασκάλα διάβασε τη δική της έκθεση! Ξάπλωσε στο κρεβάτι της και ονειρευόταν το σχολείο!  Ένα λιλιπούτειο χαμόγελο εμφανίστηκε στο πρόσωπό της…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αξιόλογοι Σύνδεσμοι