Size: - A + +

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση Μεταπτυχιακών

Παιδιά και δημιουργικότητα


Πολλά παιδιά χάνουν το ενδιαφέρον τους μετά τα πρώτα χρόνια στο σχολείο, γιατί δεν τους δίνεται η ευκαιρία ελεύθερα να εκφράσουν καλλιτεχνικά τον εαυτό τους. Τη δημιουργικότητα μπορούμε όλοι να τη «νιώσουμε» και να τη «διδαχτούμε» στο σωστό περιβάλλον και με το σωστό είδος καθοδήγησης. Όλοι γεννιόμαστε με ένα τεράστιο δυναμικό φαντασίας και δημιουργικότητας και ένα μεγάλο ποσοστό αυτού του δυναμικού καταστέλλεται. Ο δάσκαλος και ο γονιός μπορούν να βοηθήσουν να αναπτυχθεί η προσωπική προδιάθεση του να γίνει κάποιος δημιουργικός.

Για να μπορέσουν τα παιδιά να ακούσουν την εσωτερική τους φωνή, να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους, τη φαντασία τους και την έμπνευσή τους χρειάζεται ένα κλίμα αποδοχής και ασφάλειας. Υπάρχει μεγάλη συνάφεια στο να νιώθει καλά ένα παιδί και στο κλίμα που υπάρχει στο σπίτι ή στο σχολείο.. ΄Ένα  κλίμα που θα κάνει τα παιδιά να νιώθουν ασφαλή και να εκφράζουν ελεύθερα τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, να εξερευνούν με ενθουσιασμό και συνεργατικότητα, τα ενθαρρύνει να δοκιμάζουν, να ρισκάρουν, να τολμούν...Συχνά οι καλλιτεχνικές τάσεις των παιδιών  μπαίνουν σε φόρμες και καλούπια ακολουθώντας τα χαρακτηριστικά των προηγούμενων γενεών... ΄Έτσι χάνουν την έμπνευση και τη μοναδικότητά τους και καταστέλλεται η δημιουργική τους τάση.

Ιστορίες, παραμύθια και ταινίες 

Ένα χρήσιμο εκπαιδευτικό εργαλείο είναι η ανάπτυξη της φαντασίας μέσα από τις ιστορίες τα παραμύθια και τις ταινίες Εκεί υπάρχει ήδη ο σπόρος για την έμπνευση, τον οραματισμό και τη φαντασία. Δίνεται στα παιδιά η ευκαιρία να ταυτιστούν με χαρακτήρες. ΄Ετσι μπορούν να βιώσουν την ίδια την ιστορία αλλά και να προχωρήσουν παραπέρα…. Ακόμα και πριν να μάθουν τα παιδιά να διαβάζουν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το εικονογραφημένο βιβλίο για να επεξεργαστούμε τα βασικά σημεία της αποκλίνουσας σκέψης που είναι η ευχέρεια, ευελιξία, πρωτοτυπία και επεξεργασία ΄Ένα ζώο στη λάσπη μπορεί να είναι η αφορμή για να φανταστεί άλλα ζώα στη λάσπη, ή τι μπορούν να φτιάξουν με τη λάσπη, ή πως θα συμπεριφέρονται  άλλα ζώα στη λάσπη αν τα έφερναν εκεί κ.λπ. Ενθαρρύνονται δηλαδή να ασκήσουν τη φαντασία τους. Ενθουσιάζονται να δώσουν δικές τους λύσεις σε αναδυόμενα προβλήματα

Μεταμφίεση 

Το παιχνίδι της μεταμφίεσης τα βοηθάει να μπαίνουν στη θέση άλλων ,να ανακαλύπτουν νέες κινήσεις, να εφευρίσκουν διαλόγους. Τα παιδιά έχουν ανάγκη να αναπαριστούν τις εμπειρίες τους, τα συναισθήματα και τις ιδέες τους, για να τα διατηρήσουν στη μνήμη τους και να τα μοιραστούν με τους άλλους. Κι εμείς είναι σημαντικό να δίνουμε αξία στις αναπαραστάσεις αυτές θεωρώντας τες μοναδικές και ιδιαίτερες . Το παιγνίδι γενικότερα προάγει την ευελιξία και τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων που χρειάζονται για να είναι κάποιος δημιουργικός. Οι καλλιτέχνες αναφέρονται συνήθως στο παιχνίδι με διάφορα υλικά τα οποία οδηγούν τα παιδιά  στο να ανακαλύψουν καινούριους, δημιουργικούς συνδυασμούς

 Μουσεία και γκαλερί 

Οι επισκέψεις σε μουσεία και γκαλερί  εντυπωσιάζουν τα παιδιά και τα βοηθούν να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα και μετά να δημιουργήσουν τα δικά τους έργα. Τα βοηθάμε να μας περιγράψουν τι βλέπουν, τι ακούν, τι πιάνουν, τι αισθάνονται.

 Μουσική 

Η γνωριμία με τον κόσμο της μουσικής . ΄Τα μουσικά όργανα και κυρίως τα κρουστά ενθουσιάζουν τα παιδιά και μπορούν να έρθουν εύκολα σε επαφή με τους διαφορετικούς ήχους, να εξετάσουν από τι αποτελούνται, να φτιάξουν δικά τους..

Πηγή : Paidorama.com [ http://www.paidorama.com/paidia-kai-dimiourgikotita.html ]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δίκτυα Εκπαιδευτικής Συνεργασίας