Size: - A + +

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση Μεταπτυχιακών

Δια βίου παιδαγωγική για δια βίου ισορροπία


    


Επιμέλεια: Λογγίνου Δήμητρα

   Ο όρος Παιδαγωγική, ο οποίος κατέστη διεθνής, αφορά στην επιστήμη της αγωγής των παίδων, (εξ ου και η σύνθετη ονομασία), κατά την αρμόζουσα ανατροφή και μόρφωση αυτών. Η Παιδαγωγική πραγματεύεται ειδικότερα τις αρχές και τις μεθόδους της ορθής αγωγής των παίδων.

    Η Παιδαγωγική είναι μια ανθρωπολογική, πνευματική και εφαρμοσμένη κοινωνική Επιστήμη, η οποία προέκυψε από τη Φιλοσοφία και έχει ως έργο την έρευνα όλων των προβλημάτων που έχουν σχέση με την αγωγή του παιδιού. Η επιστήμη ενδιαφέρεται για την ολόπλευρη εξέλιξη του παιδιού από άποψη σωματική, διανοητική και ηθική, καθώς και την καλλιέργειά του. Η Παιδαγωγική είναι θεωρητική και πρακτική επιστήμη. Είναι η επιστήμη που βοηθά τον άνθρωπο να κατανοήσει τον εαυτό του και να τον οδηγήσει στη μάθηση .

Σκοποί και επιδιώξεις

    Η Παιδαγωγική διαπιστώνει τα κοινά προβλήματα των παιδιών και τα ατομικά κάθε παιδιού και προσπαθεί να τα αντιμετωπίσει. Τέτοια προβλήματα είναι αυτά που σχετίζονται με κάθε βαθμίδα εξέλιξης, τα προβλήματα που δημιουργούνται από εξωτερικές επιδράσεις, από το πρόγραμμα των μαθημάτων, από τις σχέσεις δασκάλου και μαθητή, από τις σχέσεις των μαθητών μεταξύ τους, από το οικογενειακό και το κοινωνικό περιβάλλον.

    Επιπλέον, η σύγχρονη Παιδαγωγική επιδιώκει τη διατήρηση των πολιτιστικών αγαθών του παρελθόντος, τη διεύρυνσή τους και τη μετατροπή τους σε μορφωτικά για να μπορούν να επιδράσουν στην παιδική φύση, να συντελούν στη διαρκή ανασυγκρότηση της πείρας του παιδιού και στη διαπαιδαγώγησή του.
Η Παιδαγωγική δεν περιορίζεται στην παιδική ηλικία και μάλιστα στην αγωγή του παιδιού στο σχολείο, αλλά αφορά γενικότερα την μόρφωση του ατόμου και κάθε πλευρά της αγωγής.

Παιδαγωγική επιστήμη και πράξη

   Την παιδαγωγική ορολογία χαρακτηρίζουν επιμέρους τομείς της παιδαγωγικής επιστήμης, όπως αγωγή, μάθηση, διδασκαλία, εκπαίδευση, κοινωνικοποίηση, παιδεία κλπ. Κατά τον Gaston Mialaret, «η παιδαγωγική είναι πρώτα μια πρακτική της θεωρητικής αγωγής και στηρίζεται σε ένα ποσό γνώσεων που θέλουμε να μεταδώσουμε με έναν καλό χειρισμό, ο οποίος διευκολύνει αυτή την μετάδοση». Άρα ο παιδαγωγός είναι ο μόνος εξειδικευμένος επιστήμονας που μπορεί να το πράξει αυτό.  Αυτός ο χειρισμός διαφέρει ανάλογα με την ηλικία του παιδιού.  Άρα χρειαζόμαστε άλλον παιδαγωγό στο νηπιαγωγείο και άλλον στο δημοτικό, άλλον στο γυμνάσιο ή το λύκειο.   Με αυτή την έννοια, η παιδαγωγική αφορά ένα σύνολο εφαρμοσμένων επιστημών, τις παιδαγωγικές επιστήμες, οι οποίες ανήκουν στο ευρύτερο σύνολο των Επιστημών της Αγωγής. 
      Σήμερα η Παιδαγωγική Σχολή, μία σχετικά νέα Σχολή, αποτελείται από δύο τμήματα: το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (Π.Τ.Δ.Ε.) και το Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Τ.Ε.Π.Α.Ε.). Σε αυτές μπορούμε να προσθέσουμε και τα παιδαγωγικά τμήματα ειδικής αγωγής.  Ο παιδαγωγός του δημοτικού δεν μπορεί να αντικαταστήσει τον νηπιαγωγό ή το αντίθετο, γιατί έχουν ειδικευτεί για  διαφορετικές ηλικίες. Η αντιμετώπιση του σχολείου μέσα στην παιδαγωγική διάσταση κρίνεται αναγκαία από τις σύγχρονες εξελίξεις.  Όταν η ελληνική κοινωνία το κατορθώσει αυτό, γιατί στο εξωτερικό εφαρμόζεται, τότε η παραπαιδεία θα πάψει να υφίσταται. 

   Άλλωστε, ο δάσκαλος είναι αυτός που κάνει κάτι εύκολο ή δύσκολο για το παιδί που έχει απέναντί του. Είναι αυτός που ανάλογα με την ηλικία του παιδιού ξεκλειδώνει τον εσωτερικό του κόσμο, του μαθαίνει και του δείχνει τον τρόπο να μαθαίνει και μόνο του. Κάντε μόνοι σας το πείραμα. Πείτε σε ένα πρωτάκι πράξεις πρόσθεσης μέχρι το 10. Λίγα θα θυμάται. Μετά βάλτε το να τις  τραγουδήσει να τις χορέψει να τις σχηματίσει στο έδαφος να τις ζωγραφίσει. Θα τις μάθει και δεν θα τις ξεχάσει ποτέ. Δεν είναι λοιπόν η δυσκολία, αλλά ο τρόπος. Κι αυτόν μόνο ο παιδαγωγός επιστήμονας της κάθε ηλικίας τον ξέρει.  

 Πηγές 

1)http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%B3%CE%B9%CE%BA%CE%AE

2) http://www.auth.gr/educ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δίκτυα Εκπαιδευτικής Συνεργασίας