Size: - A + +

Τελευταία Νέα

Διαπροσωπικές σχέσεις και σχολείο



Άρθρο από τη Λογγίνου Δήμητρα

  Όπως κάθε ομάδα, που αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι ενός  συστήματος, έτσι και το σχολείο , που αποτελεί το μικροσκοπικό καθρέπτη μιας κοινωνίας , διέπεται  από κανόνες και νόμους, που ρυθμίζουν τη συμπεριφορά δασκάλων - μαθητών-γονέων  και θέτουν όρια στη συμπεριφορά του καθενός. Τα όρια αυτά  δύναται να καθορίσουν  ή ακόμη  και να προσδιορίσουν  την ηθική των μελών της σχολικής κοινότητας, δηλαδή ρυθμίζουν τις σχέσεις μεταξύ μαθητών , δασκάλων και γονέων.  Με το πρώτο άκουσμα του κουδουνιού , οι κανόνες αυτοί,  η αποτελεσματικότητα των οποίων εξαρτάται από την έλλειψη παραβίασής τους  κατά τη διάρκεια μιας σχολικής χρονιάς,  τίθενται σε εφαρμογή.

Ποιες όμως είναι οι βασικές προϋποθέσεις για τις ομαλές σχέσεις στο σχολείο;

Η πρώτη και βασική συνιστώσα είναι ο αλληλοσεβασμός μεταξύ δύο ή περισσοτέρων ατόμων.  Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται η σωστή λειτουργία του σχολείου, το αποδοτικότερο έργο του δασκάλου, η πνευματική και ψυχική ωρίμανση του μαθητή. Είναι γνωστό  πως οι απόλυτη ταύτιση των απόψεων δεν είναι εφικτή. Από τη μια  ο μαθητής οφείλει να σέβεται την άποψη του δασκάλου και με διάθεση φιλομάθειας να παρακολουθεί την παράδοση και από την άλλη  ο δάσκαλος οφείλει να ενθαρρύνει τον μαθητή να εκφράσει τη γνώμη του, την οποία έχει χρέος να σεβαστεί χωρίς προκαταλήψεις, συμβάλλοντας  στην οικοδόμηση ενός ουσιαστικού διαλόγου.  Ο προβληματισμός στη τάξη είναι στοιχείο κάθε πολιτιστικής έρευνας και στοχεύει στη δημιουργία ελεύθερων ανθρώπων , ικανών να ανακαλύπτουν νέες πρακτικές και να επιλύουν προβλήματα. Η ψυχική επαφή δασκάλου- μαθητή οδηγεί στην ισότητα των μελών μιας τάξης. Έτσι, τα παιδιά ανεξάρτητα από την ηλικία ή την επίδοσή τους εκφράζουν τα ταλέντα τους ή τις κλίσεις τους και το ενδιαφέρον για την εκπαιδευτική πράξη κρατιέται αμείωτο.

   Μια άλλη συνιστώσα , που διέπει τις σχέσεις στο σχολείο, είναι η ευγένεια. Οι έντιμες , φιλικές και γεμάτες με καλή προαίρεση ή  κατανόηση συζητήσεις μεταξύ  γονέων, δασκάλων και μαθητών φανερώνουν ειλικρινές ενδιαφέρον  και διάθεση για εξεύρεση ουσιαστικής  λύσης σε οποιοδήποτε τομέα. Η σύγχρονη παιδαγωγική επιτρέπει στο δάσκαλο να κινείται μέσα σε ένα πλαίσιο ποινών- αμοιβών. Τον ορίζει ως τον αμερόληπτο σύμβουλο των παιδιών που τιμωρεί τις απρεπείς συμπεριφορές  και επιβραβεύει τις  πρέπουσες.  Σε κάθε περίπτωση αυτό που είναι αναγκαίο να ξεκαθαριστεί είναι πως επιβραβεύεται ή τιμωρείται η συμπεριφορά κι όχι το ίδιο το παιδί. Υπό  το πρίσμα αυτό, οι μαθητές περιβάλλονται με αγάπη,  αλληλοϋποστήριξη και αποβάλλουν τον φόβο προς τον δάσκαλο και το σχολείο εν γένει.

Εν κατακλείδι, αυτό που χρειάζεται να έχει κατά νου ο κάθε δάσκαλος, γονέας ή μαθητής είναι πως μόνο μέσα από τη τήρηση των νόμων του σχολείου  μπορεί κάποτε το σχολείο να λάβει τη θέση που του αξίζει μέσα στη κοινωνία και να εκπληρώσει τη σοβαρή αποστολή του που δεν είναι άλλη πέρα από τη δημιουργία ολοκληρωμένων, χρήσιμων προσωπικοτήτων  ικανών να συμβάλουν στη πρόοδο και την ανάπτυξη της Ελλάδας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δίκτυα Εκπαιδευτικής Υποστήριξης